Får du e-poster hver uke som åpenbart viser at avsenderen ikke har prøvd å finne ut noe som helst om deg?
I år har en rekke handelsbedrifter i Norge gått konkurs, og hele bransjen venter i frykt på at Amazon skal komme. Men bransjen lærer ingenting av hva Amazon og andre markedsledere har gjort i årevis – nettopp å bruke informasjonen de har om kundene sine for å personalisere tilbud, invitasjoner og informasjon de sender ut.
Som et eksempel; Amazon sender aldri ut spesialtilbud på sko til kunder som allerede har kjøpt på sko fra nettbutikken til full pris.
Norske detaljister sitter praktisk talt på en gullgruve av informasjon om sine kunder, men de bruker ikke innsikten. Og nå begynner det å haste. I stedet for å sette i gang å bruke de dataene de har om kundene, og sørge for at tilbudene de sender ut er relevante, risikerer de å bli overkjørt når Amazon kommer.
CEO Geir Thoresen i Pearl Group.
En bedre handleopplevelse
Pearl har spisskompetanse på IT-løsninger for detaljister og er den største SAP-partneren i Norge. Nå har de investert i Sannsyn AS som er markedsleder innen automatisert personalisering i handelsnæringen.
– Med våre felles løsninger og kompetanse kan vi bidra til økt konkurransekraft for handelsnæringen, sier Thoresen og CEO i Sannsyn, Morten Krogh-Moe.
Geir Thoresen, CEO i Pearl Group og Morten Krogh-Moe, CEO i Sannsyn har samarbeidet i flere år for å gi kundene til ARK Bokhandel en god kjøpsopplevelse. Nå ønsker de å gjøre flere norske handelsbedrifter levedyktige. FOTO: Morten Brakestad.
Forbrukeren anno 2019 forventer at leverandøren skal kjenne dem bedre enn de kjenner seg selv. Da må handelsnæringen vite hvordan de kan utnytte dataene de besitter.
– Utviklingen rundt kundeforståelse i form av personalisering er drevet frem av kraftigere og mer avansert teknologi. Personalisering innen e-handel gjør digitale flater mer relevante for den enkelte kunden og øker kundetilfredsheten, sannsynligheten for gjentatte besøk og konverteringen. Personalisering er også automatisering som i seg selv frigjør ressurser internt, sier Krogh-Moe.
Sannsyn står bak Norges mest avanserte personaliserings-implementasjon hos ARK Bokhandel. Pearl har levert netthandelsløsningene med tilhørende logistikk.
ARK Bokhandel – vet hvor verdien ligger
Mens bokmarkedet i Norge står på stedet hvil, har omsetningen i ARK vokst de siste årene og er landets største bokhandelkjede. ARK var tidlig ute med å satse på samspillet mellom butikk, nettbutikk og apper og å tilby kjøpsopplevelse tilpasset den enkelte kunde basert på maskinlæring.
– ARK kjenner kundene. Det gjør at du opplever en tilleggsverdi og forenkler kjøpsprosessen fordi de vet hva du liker, sier Krogh-Moe.
Personaliseringen er drevet av maskinlæringsteknologi slik at e-handelsbedriften kan drive én til én kommunikasjon i sanntid, med alle sine kunder, selv om det er en million av dem.
Bekymret for Amazon
Amazon er forventet til Norge i 2019. – Majoriteten av Pearls kunder er innen handelsnæringen og de er, med rette, bekymret for Amazons inntreden i det norske markedet. Amazon er dyktig på personalisert handelsopplevelser og gir treffsikre anbefalinger om tilleggskjøp. De er ledende på datainnsamling – en markedsposisjon de bruker til å ekspandere til nye markeder og tjenester, sier Thoresen.
Pearl er en partner av Amazon og leverer driftsløsninger basert på deres plattform.
– Men det vi snakker om her er kunderelasjonen, om selve kjøpsopplevelsen. Og det kan Sannsyn og Pearl hjelpe norske handelsbedrifter med slik at de er levedyktige i et marked som preges mer og mer av de store, globale aktørene, sier Thoresen.
Kontakt Pearl eller Sannsyn i dag
Pearl Group AS
CEO Geir Thoresen
m) 976 71 574
Sannsyn AS
CEO Morten Krogh-Moe
m) 905 31 877
sannsyn.com