Sammen med reklamebyrået TRY danner Pearl Group et nytt teknologiselskap; TRY Pearl. Selskapet skal bryte ned siloene mellom salg, markedsføring og IT. – Dette er noe vi har tenkt på lenge, men koronapandemien har endret handlemønsteret så dramatisk at vi bare må komme i gang, sier Kjetil Try.
Koronaviruset og tiltakene for å begrense smitten har gitt en eksplosiv økning i netthandel, og med det endrede handlevaner.
– Koronaviruset har skapt dramatiske ringvirkninger allerede, og det har skapt negative konsekvenser for land, bedrifter og mennesker. Men når det kommer til netthandel og e-commerce, har utviklingen gått raskere de siste ukene enn vi hadde forventet de neste 5 årene, sier Geir Thoresen, konserndirektør i Pearl Group.
Foruten reklamebyrå, har TRY forretningsområder innen rådgiving, mediebyråtjenester, teknologiutvikling og design. Mens Pearl Group har virksomheter i Norge, Sverige, Latvia, Ukraina og Singapore og kunder som Komplett, ARK og Vitusapotekene i porteføljen. Vi har utviklet en rekke av nordens mest komplekse e-handelsløsninger, og står for “Klikk og hent”-løsninger hos mange av landets største retailere.
– Jeg har egentlig aldri hatt noen andre planer enn å drive et veldig godt reklamebyrå, men jeg har lært gjennom 20 år at det viktigste vi kan gjøre er hele tiden endre oss for å møte kundenes behov når de har utfordringer som vi har sett de siste ukene. Å bygge sterke merkevarer er viktig uansett hvordan salget foregår, sier administrerende direktør i TRY, Kjetil Try.
– Det er egentlig rart ingen har inngått en slik allianse tidligere. Vi jobber med kunder over hele Norden for å utvikle IT-løsninger som gir kundene konkurransefortrinn i deres markeder. Dette skal vi fortsatt gjøre, men gjennom TRY Pearl og samarbeidet med TRY generelt, skal vi også tilby en komplett pakke for kreativ markedsføring og gode IT- og e-handelsløsninger, sier Thoresen.
– TRY Pearl skal også bli en viktig bidragsyter innen digital tjenesteutvikling, kundereiser, bruk av data og drift av dette. Sammen med Pearl vil vi kunne tilby et komplett tilbud for hele kundereisen sier Kjetil Try.
– Det er særlig innen handel-, retail og B2B-markedsføring vi tror potensiale vil være størst. Vi vet at Amazon kommer til Norden. Da har ingen lenger råd til å ha siloer mellom netthandel, salg, markedsføring og IT. TRY Pearls fremste oppgave vil bli å jobbe på tvers av siloer for å skape gode kundeopplevelser og drive effektiv markedsføring, avslutter Thoresen.