Burger
Kontorer
Lysaker

Lysaker Torg 45
1366 Lysaker
Oslo, Norge

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

Carl Östholm
+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Fabriksgatan 1
412 50 Göteborg
Sverige

Per Bengtson
+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Malmö

Hyllie Stationstorg 31
215 32 Malmö
Sverige

Johan Linde
+46 704 444 551
johan.linde@pearlgroup.se 

Helsinki

Pearl Finland Oy
Meritullinkatu 1
00170 Helsinki

Tuomas Haimi
+358 10 579 84 70
tuomas.haimi@pearlgroup.fi

Tampere

Pearl Finland Oy
Koskikatu 7 A 2
33100 Tampere

Helena Järvi
 +35810 579 8471
helena.jarvi@pearlgroup.fi

Reykjavik

Borgatún 37
105 Reykjavík 
Iceland

Ingimar Guðjón Bjarnason
+3548424332
igb@pearlgroup.is 

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

Trond Pedersen
+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20
Riga, LV-1010
Latvia

Armands Slihte
+ 37 126 539 878
armands.slihte@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

Are Gløersen
+65 915 048 94
are.gloersen@pearlgroup.no

Gdansk

Convert Group Polska Sp. z o.o.
Al. Grunwaldzka 472C, Olivia Star Building
80-309 Gdańsk

Marzena Poiret
+48 731 210 882
marzena@pearlconvert.no

Ledelsen
Carl Östholm

CEO i Pearl Group

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Bernhard Olsen

Managing Director PearlCare

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Tom Berget

CCO

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Managing Director ERP

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Torben Thörnberg

CFO Pearl Group

torben.thornberg@pearlgroup.se
+46 73 98 492 25

Per Bengtson

Project Director

per.bengtson@pearlgroup.se
+46 736 336 257

 

Stian Green

COO & CEO Pearl Norway

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Elisabet Tilly

CEO Pearl Sverige

elisabet.tilly@pearlgroup.se 
+46 73 42 71 900

 

Helena Järvi

CEO Pearl Finland

helena.jarvi@pearlgroup.fi
 +35810 579 8471


Tuomas Haimi

COO Pearl Finland

tuomas.haimi@pearlgroup.fi
+358 10 579 84 70

Ingimar Guðjón Bjarnason

CEO Pearl Iceland

igb@pearlgroup.is 
+35 484 243 32

Armands Slihte

CEO Pearl Latvia

armands.slihte@pearlgroup.no
+37 126 539 878


 

Marzena Poiret

Country Director Poland

marzena@pearlconvert.no
+48 731 210 882

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


15.12.2021

Trendene innen B2B-markedsføring du bør vite om

Trendene innen B2B-markedsføring du bør vite om

Om du vil nå ut til en bedrift, bør du slutte å prate om deg selv, mener COO i TRY Pearl, Emilie Nøss Wangen.

Dagens markedsføring gjennomgår stadig endringer i form av nye verktøy, teknologi og muligheter. En av de seneste trendene innen B2B-markedsføring, er å hente inspirasjon fra B2C-markedsføring.

– Grunnen til dette, er at det til syvende og sist er menneskene i bedriften som kjøper tjenestene, forteller Emilie Nøss Wangen, COO i Pearl Group- og TRY-eide TRY Pearl, som spesialiserer seg på CRM og digitale kundereiser.

 

Kundebildet blir viktigere – og tydeligere

Først og fremst: Hva er egentlig forskjellen mellom B2B-markedsføring og B2C-markedsføring?

Kort fortalt er B2C-markedsføring kommunikasjon mellom bedrifter og kunder, mens B2B-markedsføring er kommunikasjon mellom bedrifter. I sistnevnte varer kjøpsprosessene lenger, det er flere interessenter og mye høyere kjøpesummer.

 

Andreas Landmark, seniorkonsulent i PearlGroup, forteller at de innenfor B2B-markedsføring ser en økt etterspørsel etter løsninger som legger til rette for mer samhandling på tvers av avdelinger som tidligere var mer adskilt – spesielt salg og marked.

– Data fra kundenes digitale bevegelser blir i stadig større grad en del av kundebildet selgerne sitter med, og motsatt: Innsikten som selgerne får deles med markedsavdelingen, slik at de kan spisse budskapene bedre og levere enda mer relevant innhold.

– Dette ligner mer og mer på hvordan de største og proffeste B2C-retailerne jobber med markedsføring, forklarer Landmark.

«Slik fisker du med spyd, og ikke med nett»

Identifisere drømmekunden

En annen ting som styrker denne samhandlingen på tvers av avdelingene, er det som kalles Account-based marketing. Det går ut på å finne ut hvem som er drømmekundene, og så planlegge hvordan man kan nå dem.

– Account-based marketing snur litt på den tradisjonelle trakten innenfor innholdsmarkedsføring. Istedenfor å prøve å trekke mange bedrifter til oss, identifiserer vi et antall konkrete drømmekunder for bedriften. Markedsstrategien baseres på disse kundene, sier Wangen.


Med teknologiske fremskritt er samarbeidet mellom markedsføring-, salg- og serviceavdelingene blitt tettere, og strategien med Account-based marketing hjelper også med å bryte ned siloene. Dermed er det lettere å peke på hvilke kunder man tror er best for sin bedrift.


– Slik fisker du med spyd, og ikke med nett, forklarer Wangen.

 

Vi må slutte å snakke om oss selv

Kundereisen vektlegges mer i B2B-markedsføringen nå enn tidligere, påpeker Wangen. Hun mener man bør bite seg merke i at flere fra Generasjon Z begynner å få roller med beslutningsmyndighet.

– Generasjon Z er ikke like merkelojale som generasjonene før dem. I tillegg ønsker de en sømløs opplevelse fra A til Å, forklarer hun.

Innhold er også veldig relevant og en viktig del av kundereisen, ifølge Wangen.

– Vi må slutte å prate om oss selv. Glem hva vi vil vise. Prat heller om det målgruppen lurer på.

Aldri før har det vært flere markedsflater å fylle. Pål Schultz, rådgiver for digital markedsføring i TRY Opt, tror også flere fagdisipliner vil jobbe mer integrert med markedsføring fremover.

– De fleste B2B-kunder sjekker flere sider før de gjennomfører et kjøp. Synlighet i søkemotorer, nettsider og sosiale profiler må spille godt sammen, sier han.

 

Strengere retningslinjer

Tidligere har målrettet digital reklame vært tåkefylt. I dag er litt av makten tilbake hos brukerne, ved at man kan velge om eksempelvis Facebook skal kunne bruke digitale spor innen målrettet reklame.

– Som en respons på cookie-død og press fra myndighetene om å føre strengere retningslinjer for digital målrettet reklame, får kontekstuell markedsføring et enda større oppsving, forteller Schultz.

Istedenfor å bruke persondata, kan man ved å identifisere søkeord og fraser i artikler heller koble annonseringen til ulike tema i nyhetsartikler.

En annen trend omhandler innsikt og å rekruttere nye kunder ved hjelp av medieovervåking. Bedrifter kan identifisere offentlige samtaler om sin merkevare eller tjeneste fra for eksempel Twitter eller kommentarfelt.

– Slik kan man kanskje lære noe om målgruppen og hva de forventer, og i tillegg identifisere mulige kunder, forklarer Schultz.