– I krisetider som dette er det godt å vite at våre tjenester og system er med på å hjelpe de av våre kunder som bistår i arbeidet med å redusere smittefaren.
Det sier direktør forretningsutvikling i Pearl Group; Tom Berget, mens han er på omvisning i de travle lagerlokalene til Norengros Drammen Papir Engros i Kobbervikdalen. Der har det blitt jobbet på høygir med å ta imot og levere ut blant annet smittevernutstyr helt siden korona-krisen startet.
Enorm pågang
Norengros, som har rundt 1000 ansatte, er landets største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Blant varene de jobber mest med å skaffe til veie i disse dager er hygiene- og smittevernartikler som hånd-desinfeksjon, overflateinfeksjon, munnbind, engangsbekledning, hygieneposer, steriliseringsprodukter, dispensere, toalett- og tørkepapir, instrumentrengjøring og andre former for desinfeksjon.
– Det er en enorm etterspørsel etter smittevern-produkter for tiden, og da spesielt fra helsevesenet i vårt primærområde som hovedsakelig er Drammensregionen samt Asker, Bærum og Vestfold. Vi jobber nå på spreng for å skaffe produkter, forteller daglig leder i Norengros Drammen Papir Engros, Kristin Stangnes Claudi.
Norengros Drammen Papir Engros har 120 ansatte. Bedriften har vært kunder av IT-leverandøren Pearl Group i over 10 år, og det kom godt med da det hele braket løs.
Fleksibel IT-løsning
– Det er i slike situasjoner du er glad for å ha et IT-system som er veldig fleksibelt og tåler en enorm økning i volum på kort varsel. Vi er derfor kjempefornøyde med hvordan Pearls løsninger fungerer, sier Claudi som samtidig trekker frem alle de ansatte som står på i disse dager for å ta imot og transportere ut smittevernutstyr og lignende til helsevesenet. – Denne herlige gjengen er våre hverdagshelter, sier hun.
Og Tom Berget er veldig glad for at deres tjenester og system indirekte er med på å bidra. – Selskap som Norengros Drammen Papir Engros er strålende eksempler på bedrifter som har et viktig samfunnsoppdrag. Det er godt å vite at våre tjenester og system er med på å hjelpe de av våre kunder som bistår i arbeidet med å redusere smittefaren, sier han.
Brukervennlig
– Norengros har investert i brukervennlige netthandelsløsninger som gjør det enkelt for kundene å bestille det de trenger. Gode digitale løsninger gir stor tilgjengelighet til både produkter og informasjon, og de understøtter den vridningen man nå har med endringer i kundeadferd og bruk av salgskanaler. Og så ligger nøkkelen til det hele i detaljene og våre medarbeideres kompetanse og engasjement, sier Tom Berget som heller ikke legger skjul på at Pearl og deres kunder også merker krisen veldig godt.
– Jeg er utrolig imponert over hvor fort våre ansatte har snudd seg rundt og betjent kundene våre hjemmefra. Kundene våre vil jeg dele inn i tre grupper; De som får økt trafikk, de som er på samme nivå som før og så er det dessverre nærmest bråstopp for noen andre, slik som aktører tilknyttet reiseliv.
Det vi uansett ser er at vi har fått et digitalt skifte i rekordfart, noe vi alle vil dra nytte av når krisen er over en gang, sier Berget.