Pearl Group retter nå fokus mot Analytics og AI som et nytt satsningsområde. Men en nyansatt fagsjef dedikert til feltet er målet er å utvide AI- og analysetiltak på tvers av alle markeder globalt.
– Vi bygger nå kapasiteter som utnytter datadrevne innsikter for å forbedre forretningsprosesser og beslutningstaking, og drive innovasjon for nye og eksisterende kunder, sier Johan Karlsson, nyansatt Head of Analytics & AI i Pearl Group.
Johan Karlsson, Head of Analytics & AI i Pearl Group.
I tillegg til leveranser i verdensklasse på SAP- og e-handelsplattformer, styrker Pearl samtidig sine verdiskapende tjenester innen andre moderne data- og skyplattformer som Azure, GCP, AWS, Snowflake og Power BI, som er svært etterspurt i markedet i dag.
For å styrke analyse- og AI-kompetansen i selskapet totalt har Pearl kjøpt en del av det baltiske selskapet Infotrust, en nøkkelaktør i analysemiljøet i de baltiske landene. Infotrust har en lang merittliste med helhetlige leveranser i komplekse industrier som bank, forsikring, produksjon, detaljhandel og logistikk.
Med seg inn i Pearl Group tar Infotrust også med seg solid erfaring med ESG- og bærekraftsrapportering, et område der Pearl opplever økende etterspørsel fra kunder som må overholde EUs nyeste regler og forskrifter.
Johan forklarer at Pearls tverrfaglige team vil utvikle analyser og AI-løsninger som er skreddersydd for kundene.
– Ved å sette oss inn og forstå kundens spesifikke utfordringer og kritiske forretningsproblemer, ønsker vi å bidra til å øke bruken av datadrevne arbeidsmetoder, som vil maksimere deres forretningsverdi, sier Johan, og utdyper:
– Gjennom langsiktige partnerskap vil vi hjelpe kunden med å akselerere sin datareise. Vi kobler sammen plattformer og teknologier med kritiske forretningsprosesser og har en menneskesentrert tilnærming ved bruk av moderne, flerbruks dataplattformer, sier han.
Pearl Group sitter på mangfoldige kompetanseteam av dataingeniører, BI-spesialister, dataforskere, forretningsoversettere og dataarkitekter. De er rigget for å kunne ta en proaktiv rolle i ethvert unike kundeprosjekt, med mål om å hjelpe kunden å ta neste steg i sin datareise – og bygge bro mellom teknologiske og forretningsmessige ressurser internt hos kunden.
– Det faktum at vi allerede i dag arbeider med mange forretningskritiske systemer, setter oss i en meget god posisjon til å bidra til å styrke og akselerere våre kunders datareiser, legger Johan til.
AI og analyse som fagfelt har potensial til å gi stor verdi for kundene. Ved å analysere store mengder data kan Pearl identifisere trender, mønstre og risikoer. Og med automatisering av kritiske prosesser som reduserer behovet for manuelt arbeid, kan organisasjoner optimalisere sin drift, kutte kostnader, øke inntektsstrømmene og utnytte ressurser effektivt.
– Detaljhandlere kan for eksempel øke salget ved å forbedre kundekommunikasjon og markedsføringsstrategier gjennom bruk av maskinlæringsalgoritmer som kan identifisere mønstre og forutsi atferd. Dette gjør det mulig å skape målrettede, personlige markedsføringskampanjer og anbefalingsmotorer, sier Johan.