Burger
Kontorer
Lysaker

Lysaker Torg 45
1366 Lysaker
Oslo, Norge

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Sandefjord

Østre Kullerød 4
3241 Sandefjord

Stian Green
+47 920 11 808
stian.green@pearlgroup.no

Stockholm

Rosenborgsgatan 12
SE-169 74 Solna 
Sweden

Carl Östholm
+46 708 31 98 02
carl.ostholm@pearlgroup.se

Göteborg

Fabriksgatan 1
412 50 Göteborg
Sverige

Per Bengtson
+46 73 633 62 57
per.bengtson@pearlgroup.se

Malmö

Hyllie Stationstorg 31
215 32 Malmö
Sverige

Johan Linde
+46 704 444 551
johan.linde@pearlgroup.se 

Helsinki

Pearl Finland Oy
Meritullinkatu 1
00170 Helsinki

Tuomas Haimi
+358 10 579 84 70
tuomas.haimi@pearlgroup.fi

Tampere

Pearl Finland Oy
Koskikatu 7 A 2
33100 Tampere

Helena Järvi
 +35810 579 8471
helena.jarvi@pearlgroup.fi

Reykjavik

Borgatún 37
105 Reykjavík 
Iceland

Ingimar Guðjón Bjarnason
+3548424332
igb@pearlgroup.is 

Kyiv

Gulliver, 1A Sportyvna Square
01023 Kyiv
Ukraina

Trond Pedersen
+47 995 07 750
trond.pedersen@pearlgroup.no

Riga

Krišjāņa Valdemāra street 21 - 20
Riga, LV-1010
Latvia

Armands Slihte
+ 37 126 539 878
armands.slihte@pearlgroup.no

Singapore

Pearl Care Singapore PTE LTD
9 Temasek Boulevard
31F Suntec Tower 2
Singapore 038989

Are Gløersen
+65 915 048 94
are.gloersen@pearlgroup.no

Gdansk

Convert Group Polska Sp. z o.o.
Al. Grunwaldzka 472C, Olivia Star Building
80-309 Gdańsk

Marzena Poiret
+48 731 210 882
marzena@pearlconvert.no

Ledelsen
Carl Östholm

CEO i Pearl Group

carl.ostholm@pearlgroup.se
+46 708 31 98 02

Bernhard Olsen

Managing Director PearlCare

bernhard.olsen@pearlgroup.no
+47 957 06 042

Tom Berget

CCO

tom.berget@pearlgroup.no
+47 932 87 712

Therese Mellegård

Managing Director ERP

therese.mellegaard@pearlgroup.no
+47 415 03 212

Trond Pedersen

Director International Operations

trond.pedersen@pearlgroup.no
+47 995 07 750

Torben Thörnberg

CFO Pearl Group

torben.thornberg@pearlgroup.se
+46 73 98 492 25

Per Bengtson

Project Director

per.bengtson@pearlgroup.se
+46 736 336 257

 

Stian Green

COO & CEO Pearl Norway

stian.green@pearlgroup.no
+47 920 11 808

Elisabet Tilly

CEO Pearl Sverige

elisabet.tilly@pearlgroup.se 
+46 73 42 71 900

 

Helena Järvi

CEO Pearl Finland

helena.jarvi@pearlgroup.fi
 +35810 579 8471


Tuomas Haimi

COO Pearl Finland

tuomas.haimi@pearlgroup.fi
+358 10 579 84 70

Ingimar Guðjón Bjarnason

CEO Pearl Iceland

igb@pearlgroup.is 
+35 484 243 32

Armands Slihte

CEO Pearl Latvia

armands.slihte@pearlgroup.no
+37 126 539 878


 

Marzena Poiret

Country Director Poland

marzena@pearlconvert.no
+48 731 210 882

Skrevet av


Pearl Group

Publisert


16.06.2022

Pandemien er over – hva gjør varehandelen nå?

GettyImages-1317596238

Under pandemien måtte varehandelen omstille seg i rekordfart. Nå er tiden for å strømlinjeforme prosesser – og bygge videre på alt som ble innført da Norge stengte ned.

 

– I 2020 og 2021 opplevde alle nettbutikker kjempevekst på grunn av nedstengingen, for det var ikke noe alternativ å gå i butikken. Mange som tidligere hadde hatt en sterk fysisk tilstedeværelse måtte plutselig tilgjengeliggjøre alle varene sine digitalt, sier Erlend Sørby Johansen, team-leder for Commerce i Pearl Group.

Sørby Johansen husker godt omstillingen som mange kunder satte i gang med da pandemien først traff. Det var mye som skulle falle på plass på en gang, det var «armer og bein», og mange i varehandelen måtte lene seg på midlertidige løsninger.

Selv om Norge har åpnet opp igjen, er varehandelen nok en gang i omstilling – denne gangen handler alt om å håndtere en hverdag med stor pågang på nett og i fysisk butikk, samtidig. Dette er ingen enkel øvelse. Derfor anbefaler Sørby Johansen kundene sine å bruke litt ekstra tid på å implementere veksttiltak fra pandemien på en skikkelig måte.

– Mye av innovasjonen fra denne perioden er ting man i dag bør ta et steg tilbake på, for å sikre at selskapet har skikkelig prosesser rundt alt fra logistikk til finans. Nå er tiden inne for å sikre at man har en prosess som er håndtert fra A til Å. Dét var det ikke akkurat så mye tid til når man måtte innovere på fire uker under pandemien, sier Sørby Johansen.

 

Høy innovasjonstakt

– I dag er varehandelen over i en ny periode hvor det er totaltilbudet som gjelder; uansett om du går i en fysisk butikk eller på nett, eller du ringer kundeservice, så er det kundemøtet i de forskjellige kanalene som er ansiktet ditt utad. De mest profesjonelle fokuserer på å levere like godt i alle kanalene de har kundemøter, sier Sørby Johansen.

Commerce-eksperten legger ikke skjul på at den nye hverdagen er utfordrende for handelsstanden.

– Det er en krevende jobb. Omstillings- og sementeringsperioden mange er inne i nå, handler i stor grad om å ta ut synergier, standardisere prosesser man innførte under pandemien og sikre seg kontroll og overblikk, sier Sørby Johansen.

– Gjør man det, så kan man få ordentlig god effekt av det i alle kanaler.

 

En stor jobb

Sørby Johansen har en tydelig anbefaling til alle retail-selskaper som nå skal ta et skritt videre etter en hektisk periode med nedstenging og pandemi.

– Hvis jeg var en retail-bedrift, ville jeg tatt utgangspunkt i kundereisen – der hvor kundemøtene skjer – og så jobbet meg bakover. Man burde gå opp alle disse leddene stegvis, og kartlegge dem gjennom hele applikasjonslandskapet, sier Sørby Johansen.

De som nylig har begynt å tilby hjemlevering fra fysisk butikk, for eksempel, kan ta utgangspunkt i det øyeblikket kunden møter en i butikken, for så å jobbe bakover med målet om å standardisere hele prosessen for dette løpet, slik at det blir en god prosess for alle kunder.

– Det handler om å tilgjengeliggjøre relevante data for salgspersonell og kunder slik at du sørger for en konsistent opplevelse på tvers av alle kanaler, sier Sørby Johansen.