På selveste Halloween var det nok en gang tid for Pearls årlige Innovasjonsdag. Over 90 deltakere var samlet i vakre omgivelser på The Hub der de fikk oppleve inspirerende foredrag fra både Pearl, våre kunder og samarbeidspartnere.
Markedene Pearls kunder opererer i, er i konstant endring. Nye teknologier, handelskanaler og aktører gjør at innovasjon er helt nødvendig for å kunne overleve. Gjennom Innovasjonsdagen ønsket Pearl å inspirere våre kunder, partnere og andre interessenter til å snu endringene i markedet om til en mulighet for vekst og utvikling.
Vi fikk høre om hvordan ARK gjennom innovasjon opplever vekst, som befinner seg i en bransje der konkurrentene opplever nedgang. ARK har vært en av de beste i sin bransje på å bruke ny teknologi og den økte tilgangen av tilgjengelig data til å skape en forbedret kundeopplevelse. En forbedret kundeopplevelse innebærer at kunden opplever skreddersøm og personalisering på tvers av kommunikasjons- og handelskanaler, noe som også Hans Borgen fra OMG/Oculus bekreftet med sitt foredrag; "Hvordan får du mest ut av dine smarte eCommerce og markedsføringsløsninger?".
Pearls kunder forvalter store verdier og er gode på sine kjerneområder. En av Pearls partnere over lang tid, Komplett, fortalte om hvordan de opplevde at vedlikehold av egne servere var kostnads- og tidskrevende. Ikke minst hvordan dager som Black Friday nå har enklere skalerbare muligheter enn å ha lokal server kapasitet lokalt hele året for ett par dager i året med overbruk. Komplett valgte derfor å flytte til skyen, slik at Komplett i større grad kunne fokusere på kjernevirksomhet og ga større fleksibilitet enn den gamle løsningen.
I tillegg var det flere gode innholdsrike foredrag med blant annet Thomas Aalerud fra Travel Retail Norway som forklarte hvordan de lanserte Klikk og Hent med implementering av SAP Commerce og hvordan det har ført til en årlig vekst på 190%, som igjen har ført til raskere levering for kunder og høy kundetilfredshet med returnerte brukere. Spennende også å høre om en ellers tradisjonell bransje som inkasso, hvordan integrering til ny teknologi som VIPPS til eksisterende betalingsløsninger effektiviserte innbetaling med over 22 % umiddelbart etter innstallering.
Til tross for at innovasjon potensielt sett kan føre til fantastiske resultater, er det ikke uten utfordringer å starte en stor endringsprosess. Flere foredragsholdere forklarte at det er en sak å formulere en strategi og mål i en endringsprosess, men at det er noe helt annet å skulle implementere innovasjonen suksessfullt i bedriften. Nye ferdigheter skal tilegnes og ikke minst må endringen forankres hos bedriftens ansatte for at man skal oppnå de ønskede resultatene. Vigdis Austrheim spisset dette budskapet med foredraget «Engasjerende Endringsledelse» og utfordret oss på dette som ledere og medarbeidere.
Vi håper at dagen har vært til inspirert dere til å fortsette med innovasjon og gitt dere noen nyttige tips som gjør forenkler denne prosessen. Videre takker vi alle som tok turen og gleder oss allerede til å se dere igjen på neste års Innovasjonsdag og håper at enda flere tar turen.