I år har en rekke handelsbedrifter i Norge gått konkurs, og hele bransjen venter i frykt på at Amazon skal komme. Men bransjen lærer ingenting av hva Amazon og andre markedsledere har gjort i årevis.
Nettopp å bruke informasjonen de har om kundene sine for å personalisere tilbud, invitasjoner og informasjon de sender ut.
Som et eksempel; Amazon sender aldri ut spesialtilbud på sko til kunder som allerede har kjøpt på sko fra nettbutikken til full pris.
– Norske detaljister sitter praktisk talt på en gullgruve av informasjon om sine kunder, men de bruker ikke innsikten. Og nå begynner det å haste. I stedet for å sette i gang å bruke de dataene de har om kundene, og sørge for at tilbudene de sender ut er relevante, risikerer de å bli overkjørt når Amazon kommer, sier CEO Geir Thoresen i Pearl Group.
En bedre handleopplevelse
Pearl har spisskompetanse på IT-løsninger for detaljister og er den største SAP-partneren i Norge. Nå har de investert i Sannsyn AS som er markedsleder innen automatisert personalisering i handelsnæringen.
– Med våre felles løsninger og kompetanse kan vi bidra til økt konkurransekraft for handelsnæringen, sier Thoresen og CEO i Sannsyn, Morten Krogh-Moe.
Forbrukeren anno 2019 forventer at leverandøren skal kjenne dem bedre enn de kjenner seg selv. Da må handelsnæringen vite hvordan de kan utnytte dataene de besitter.
– Utviklingen rundt kundeforståelse i form av personalisering er drevet frem av kraftigere og mer avansert teknologi. Personalisering innen e-handel gjør digitale flater mer relevante for den enkelte kunden og øker kundetilfredsheten, sannsynligheten for gjentatte besøk og konverteringen. Personalisering er også automatisering som i seg selv frigjør ressurser internt, sier Krogh-Moe.
Sannsyn står bak Norges mest avanserte personaliserings-implementasjon hos ARK Bokhandel. Pearl har levert netthandelsløsningene med tilhørende logistikk.
ARK Bokhandel – vet hvor verdien ligger
Mens bokmarkedet i Norge står på stedet hvil, har omsetningen i ARK vokst de siste årene og er landets største bokhandelkjede. ARK var tidlig ute med å satse på samspillet mellom butikk, nettbutikk og apper og å tilby kjøpsopplevelse tilpasset den enkelte kunde basert på maskinlæring.
– ARK kjenner kundene. Det gjør at du opplever en tilleggsverdi og forenkler kjøpsprosessen fordi de vet hva du liker, sier Krogh-Moe.
Personaliseringen er drevet av maskinlæringsteknologi slik at e-handelsbedriften kan drive én til én kommunikasjon i sanntid, med alle sine kunder, selv om det er en million av dem.
Bekymret for Amazon
– Majoriteten av Pearls kunder er innen handelsnæringen og de er, med rette, bekymret for Amazon, Alibaba, Zalando og de øvrige e-handelplattformenes inntreden i det norske markedet. E-handelplattformene er dyktig på personalisert handelsopplevelser og gir treffsikre anbefalinger om tilleggskjøp. De er ledende på datainnsamling – en markedsposisjon de bruker til å ekspandere til nye markeder og tjenester, sier Thoresen til retailmagasinet.no.
Pearl er en partner av Amazon og leverer driftsløsninger basert på deres plattform.
– Men det vi snakker om her er kunderelasjonen, om selve kjøpsopplevelsen. Og det kan Sannsyn og Pearl hjelpe norske handelsbedrifter med slik at de er levedyktige i et marked som preges mer og mer av de store, globale aktørene, sier Thoresen.
Kontakt Pearl eller Sannsyn i dag:
Pearl Group AS
CEO Geir Thoresen
m) 976 71 574
Sannsyn AS
CEO Morten Krogh-Moe
m) 905 31 877
FOTO: Morten Brakestad.