Til tross for at pandemien og nedstengingen slo beina under en rekke bransjer og arbeidsplasser, var det også enkelte bedrifter som fikk oppleve en oppsving. Blant dem var Pearls kund Bohus, som med sine drøyt 60 varehus er landets største, landsdekkende møbelkjede.
– Det har vært litt atypiske år med ekstrem vekst, rett og slett, forteller IT-direktør i Bohus, Krister Mossige.
Samtidig krevde veksten endringer – også fordi kundeatferden endret seg, og handlingen i utstrakt grad foregikk digitalt.
– Vi har måttet snu oss raskt for å finne løsninger knyttet til klikk og hent, da vi ikke kunne ha fysisk åpne varehus i perioder, fortsetter Mossige.
Som for selskaper flest har utfordringene vært mange. Under pandemien, da hus og hjem-bransjen gikk så det suste, koblet flere aktører seg på for å ta sin del av markedet. Økte råvarepriser og inflasjon har også presset marginene, og for Bohus har det blitt viktig å ta en stadig sterkere markedsposisjon og å effektivisere alle ledd i driften.
– Det er i samspillet og sømløsheten mellom det digitale og det fysiske varehuset vi har sett at vi har hatt et stort potensial for forbedring, sier IT-direktøren.
I nettopp denne delen av driften har Pearl spilt en viktig rolle. Sammen med Pearl Convert, Pearl sin E-Commerce avdeling, har en helt ny digital handelsløsning blitt utviklet og lansert. Løsningen, som er basert på Adobe Magento, er tett integrert med Pearl Groups andre digitale forretningssystemer.
- Vi har gjennom dette prosjektet dratt stor fordel av å kunne forholde oss til én felles leverandør på tvers av hele vår digitale verdikjede. At Pearl kjenner oss og vår kundereise har virkelig vært en stor fordel for oss, sier Mossige.
Best of breed eller ren plattformstrategi?
Mens mange aktører velger en best of breed-strategi, og går for de løsningene som isolert sett er best på hver sine områder, kan det ende opp med å bli en svært komplisert løsning. I andre enden av skalaen finner man bedriftene som går for en plattformstrategi, og satser på å samle mest mulig i én sterk plattform – slik Bohus har valgt med Pearl.
- Vi har tatt noen helt bevisste valg rundt vår digitaliseringsreise, og vi har ønsket å digitalisere nedenfra og opp, forteller Mossige.Tanken bak strategien er at driften skal bygges på et sterkt, digitalt fundament i kjernen, i form av et SAP/ERP-system.
– Vi ønsker å legge mest mulig funksjonalitet der, og å se i den retningen når vi anskaffer nye systemer – men samtidig uten å utelukke de beste løsningene. Kanskje spesielt i den kundesentriske delen av systemuniverset, sier Mossige.Suksess med Pearl
- De er vi mye åpne for å velge andre løsninger og jakter hele tiden de beste løsningene. Det føler vi at vi lykkes veldig godt med, sammen med Pearl. Vi har samlet mye hos en partner, men vi har fortsatt en del ulike teknologier samlet hos den partneren.
Pearl har god kjennskap til de ulike systemene og hvordan de spiller sammen, og kan derfor rådgi Bohus på forretningsutvikling underveis. Den proaktive tilnærmingen har passet møbelkjeden godt.
– I sum gjør det at man har mer effektive prosjekter. Det er viktig i retail å være agil og komme raskt til markedet med nye løsninger for å møte stadig mer krevende kunder, avslutter Mossige.